سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقایسه کفپوش پارکت چوبی و پارکت لمینت

یکی از اصلی ترین تغییراتی که می توان در فضای منزل ایجاد نمود استفاده از پوشش کف ساختمان است. در صورتی که پوشش کف به درستی استفاده شود هماهنگی مناسبی با مبلمان و نورپردازی خانه به وجود خواهد آورد. همین موضوع سبب می گردد تا یک محیط مناسب به وجود آید. برای انتخاب انواع کفپوش گزینه های متفاوتی پیش روی شما قرار دارند. این گزینه ها می توانند پارکت چوبی یا پارکت لمینت باشند؛ اما مقایسه کفپوش پارکت چوبی و پارکت لمینت برای انتخاب بهتر از اهمیت زیادی برخوردار است.

پارکت چیست؟

پارکت ها در واقع نوعی از کفپوش به شمار می آیند که از جنس چوب طبیعی هستند و برای تولید آن ها فرآیند خاصی انجام نمی گیرد. در پارکت چوب درخت را به الوار تبدیل می نمایند و به ابعاد کوچک برش می دهند؛ در زمان نصب آن را به عنوان کفپوش استفاده می کنند. پس از اتمام نصب روی پارکت ساب یا لاک می زنند.

تفاوت بین پارکت ها در حقیقت در نوع درختی است که چوب پارکت از آن تهیه می گردد. در حال حاضر پارکت به عنوان یک کفپوش گران قیمت و زیبا به شمار می آید که در اواخر قرن هفدهم میلادی مورد استفاده قرار گرفت. در آن زمان پارکت بیشتر به خانه های اشراف و طبقه مرفه جامعه اختصاص داشت. پارکت ها می توانند فضایی بسیار دوست داشتنی و گرم را در خانه به وجود بیاورند. در حال حاضر از پارکت کمتر استفاده می شود؛ چرا که قیمت بالایی دارند و در مقایسه با سایر انواع کفپوش های جدید از معایب بیشتری برخوردار هستند. همچنین تنوع پارکت ها در مقایسه با کفپوش های جدید در بازار کمتر بوده است.

لمینت چیست؟

لمینت که در بازار به نام پارکت لمینت شناخته می شود، در واقع نوعی کفپوش است که از چند لایه چوب فشرده تولید می گردد. لمینت برخلاف پارکت، مستقیم از چوب درخت تهیه نشده و طی فرآیندی تولید می شود. سطح خارجی لمینت از طرح و نگار چوب برخوردار است.

در حال حاضر یکی از محبوب ‌ترین انواع کفپوش ها که مزایای بیشتری در مقایسه با پارکت چوبی دارد، لمینت است. به همین دلیل لمینت یکی از بهترین انتخاب ها برای پوشش کف به شمار می رود. از مزایای لمینت می ‌توان به نصب آسان، قیمت پایین و مقاومت بیشتر آن در برابر آب اشاره کرد. 

تفاوت پارکت و لمینت در چیست؟

پارکت و لمینت در موارد زیادی با یکدیگر متفاوت هستند. به طور کلی تفاوت پارکت و لمینت در نحوه نصب و مقاومت آن در برابر آب است. مقاومت پارکت و لمینت در برابر اجسام نوک تیز و دوام آن ها از مهم ترین تفاوت ها به شمار می روند.

تفاوت پارکت و لمینت و نحوه نصب

یکی از مهم ترین تفاوت های پارکت و لمینت در نحوه نصب آن ها است. در واقع برای نصب پارکت از چسب مخصوص استفاده می ‌شود که معمولاً کثیف کاری بیشتری در مقایسه با لمینت خواهد داشت. پس از نصب پارکت و خشک شدن چسب، روی آن ساب می زنند و سپس یک لایه لاک را روی آن اجرا می کنند. پس از 24 ساعت از اجرای پارکت، می توان از آن استفاده نمود.

اما در لمینت نیازی به استفاده از چسب نیست. دور تا دور لمینت ها شیارهایی به نام کلیک وجود دارند که به صورت نر و ماده در درون یکدیگر قرار می گیرند. به عبارت دیگر لمینت ها در داخل یکدیگر قفل می گردند. یکی از مهم ترین مزایای لمینت نصب سریع و بدون کثیف کاری آن است. به دلیل این که برای نصب آن از چسب استفاده نمی ‌شود، جمع‌ آوری آن به راحتی انجام شده و می توان مجددا آن را در جای دیگری نصب نمود.

پیش از اجرای لمینت، روی کف فوم های مخصوصی قرار می دهند. در واقع دلیل استفاده از فوم ها باد کردن کف است. این فوم ها عایق مناسبی برای صدا و حرارت هستند. استفاده نکردن از چسب در زمان لمینت سبب می ‌گردد تا صدمه ‌ای به کف اصلی وارد نشود. به عنوان مثال اگر کف اتاق شما سنگ فرش است و پس از مدتی قصد جمع آوری لمینت ها را دارید هیچ مشکلی وجود نداشته و به سنگ فرش هیچ گونه آسیبی وارد نخواهد شد. 

تفاوت پارکت و لمینت و مقاومت در برابر آب

به این دلیل که پارکت ها از چوب خالص ساخته می شوند به شدت تحت تاثیر آب قرار گرفته و واکنش نشان می دهند. به همین دلیل پس از خیس شدن متورم می شوند. از پارکت نمی توان در محیط های مرطوبی مانند آشپزخانه استفاده کرد؛ اما لمینت در مقایسه با پارکت مقاومت بیشتری در برابر آب دارد.

مقاومت در برابر اجسام نوک تیز

پارکت ها در برابر اجسام نوک تیز ضعیف تر هستند و بسیار زودتر آسیب می بینند. در صورتی که در خانه بچه های پر جنب و جوش دارید پیشنهاد می شود تا از پارکت استفاده نکنید. در مقابل استفاده از لمینت به دلیل مقاومت بهتری که در برابر اجسام نوک تیز دارند پیشنهاد می گردد.

کلام پایانی

در صورتی که قصد نصب پارکت را دارید نیاز است که جهت مقایسه کفپوش پارکت چوبی و پارکت لمینت اقدام نمایید. به همین منظور باید آن ها را از نظر مقاومت در برابر آب و اجسام نوک تیز مورد بررسی قرار دهید و همچنین قیمت، تاثیر بسیاری در انتخاب شما خواهد داشت؛ بنابراین نیاز است تا قیمت انواع پارکت چوبی و پارکت لمینت را در زمان انتخاب دخیل کنید.

قیمت پارکت متغیر بوده و برای اطلاع دقیق از قیمت‌ها با کارشناسان مورفلور در ارتباط باشید.